Veelgestelde vragen

Varen de boten elke dag?
De dagelijkse rondvaarten met de Opwaarts zijn (in het vaarseizoen) elke middag; alleen bij onweer en harde wind (vanaf windkracht 5) kiezen we voor veiligheid en varen we niet. Kijk bij Seizoen en vaartijden voor de exacte tijden.
In het stillere voor- en naseizoen vragen we om voor de weekdagen 1 dag van tevoren te reserveren, dat betekent voor ons dat de schipper weet wanneer zijn of haar aanwezigheid vereist is. Voor de zaterdagen en zondagen is dit niet nodig.
Als u op stille dagen geen schipper aantreft bij de boot, hangt op het mededelingenbord aan de kade een kaartje met zijn of haar mobiele nummer. Bel dan gerust om de schipper te laten komen!


Kan ik buiten de normale tijden varen?
U kunt elke dag – buiten de reguliere tijden – op aanvraag varen tussen 8.00 uur en 21.00 uur. Omdat wij daarvoor een vrijwillige schipper apart moeten inzetten, is reserveren – minimaal 3 dagen van tevoren – verplicht. Bel hiervoor ons kantoor tijdens werktijden (035) 6941194. Wij vragen hiervoor wel reserveringskosten, kijk op de pagina Bijzondere vaarten.


Varen jullie ook voor weinig passagiers?
De dagelijkse vaarten gaan altijd door, zelfs met 1 passagier.


Wat moet ik doen om zeker te zijn van een plek?
U kunt dan vooraf reserveren. Voor de dagelijkse vaarten op de reguliere tijden rekenen wij geen reserveringskosten. De kans is groot dat u samen met andere passagiers vaart. Per telefoon of e-mail kunt u op werkdagen reserveren tot 17.00 uur op de dag voorafgaand aan de afvaart. Zie de telefoonnummers onderaan de pagina.
Reserveringen die gemaakt zijn op de vaardag zelf, kunnen niet gegarandeerd worden.


Ik wil de hele boot exclusief bespreken voor een gezelschap, kan dat?
Ja dat kan, dat noemen wij een exclusieve bootreservering. Er gaan dan geen andere passagiers mee. U moet dan minimaal 3 dagen vooraf reserveren, via e-mail of telefonisch bij het boekingskantoor. Voor exclusieve reserveringen gelden aparte tarieven en reserveringskosten. Zie de pagina Bijzondere vaarten.


Ik wil iemand een cadeaubon geven van Vestingvaart, kan dat?
Zeer zeker: wij hebben diverse cadeaubonnen in de voorverkoop. Wij maken ook waardebonnen op maat. Altijd leuk als uniek doe-cadeau. Zie de pagina Aanbiedingen.


Wat gebeurt er als ik niet kom op een gereserveerde vaart?
Zie voor de annuleringsregeling onze Algemene Voorwaarden. Regen is helaas geen reden voor kosteloze annulering, dat hebben wij ook niet in de hand. Bel in elk geval zo snel mogelijk met ons kantoor (035) 6941194 of (06) 18271436 als u door overmacht verhinderd bent. Laat onze vrijwillige schipper niet voor niets op de kade staan…


Is er een toilet aan boord?
Nee helaas, onze schepen zijn historisch en wat dit betreft Spartaans ingericht. U kunt meer lezen op de pagina Schepen.


Hoe weet ik of er bijzondere vaarten of aanbiedingen zijn?
U kunt dat zien op de Homepagina als nieuwsbericht of u kunt kijken op de pagina Evenementen. Soms doen we iets leuks voor onszelf en onze gasten. Kijk regelmatig op deze website voor het laatste nieuws.


Kan ik betalen met PIN of creditkaart?
Bij de schipper aan boord kunt u alleen contant betalen. Dan weet u meteen of er plek is. Bij vooraf gereserveerde (groeps-)vaarten vanaf 10 personen, kunt u op verzoek een factuur ontvangen voor betaling achteraf.


Kan ik vooraf kaarten kopen?
Als u toch door de Vesting loopt, kunt u ook kaartjes kopen bij de Oude Tol, Cattenhagestraat 45-49. Hier kunt u niet zien of er nog plek is op een bepaalde tijd. Gekochte kaartjes geven geen recht op een plek op een bepaalde tijd, maar blijven wel het hele seizoen geldig.


Varen jullie maar één route?
Op dit moment is er maar een dagelijkse vaste route van 1 uur. Op aanvraag kunnen we ook andere en langere routes varen bij groepsvaarten. Voor sommige zuidwestelijke delen van de binnengracht ontbreken nog een paar bruggen, maar we hebben daarvoor een mooi plan. Het plan (Pdf) kunt u hier downloaden.


Ga naar pagina Contact en Reserveren.